Uvod

Umjetna inteligencija je sve prisutnija u upotrebi u mnogim područjima života. Mnogo puta koristimo ovu tehnologiju, a da toga nismo ni svjesni: preporuke i prijedlozi servisa za video-streaming (kao što su YouTube ili Netflix), provjera autentičnosti korisnika na pametnim telefonima (otisci prstiju ili prepoznavanje lica), razgovori s virtualnim pomoćnicima (Siri, Alexa, Google Assistant i razni chatbotovi). Oslanjamo se na vremenske prognoze, alate za navigaciju, prediktivno tipkanje na telefonu ili Google pretraživanju, a svi oni imaju UI tehnologije za pružanje najboljih usluga. Toliko je naših odluka pod utjecajem, pa čak i diktiranjem algoritama, da nije prihvatljivo dopustiti da to ostane misterija crne kutije. Važno je razumjeti kako ova tehnologija funkcionira i osigurati da nas ona ne zavede.

Umjetna inteligencija ima značajan potencijal pomoći u rješavanju izazovnih problema repliciranjem procesa koji se odvijaju u ljudskom umu. Krajnje pojednostavljeno rečeno, strojevi uče iz ponuđenih primjera kako prepoznavati obrasce, razlikovati objekte, kategorizirati ih i stvarati predviđanja na temelju opaženih trendova.

Umjetna inteligencija (UI) je strojna simulacija ljudske inteligencije.

UI tehnologija zahtijeva podatke – to je poput goriva za oživljavanje kompliciranih algoritama koji rade kroz podatke i daju rješenja poput predviđanja, prijedloga ili procjena. Podaci se mogu prikupljati na različite načine. Neki podaci potječu od senzora iz okoliša, dok drugi mogu potjecati od ljudskih radnji, koje bilježe digitalni uređaji.

U osnovi, svaka radnja u digitalnom svijetu generira paket podataka koji se može pratiti te koji se može koristiti za daljnju analizu i donošenje odluka temeljenih na umjetnoj inteligenciji. Zato moramo biti svjesni posljedica naših radnji i njihovog potencijala da utječu na prijedloge koje daju algoritmi.

Učenici moraju razumjeti mogućnosti koje UI otvara, kao i izazove koje predstavlja.

Dok se predstavljaju prednosti alata temeljenih na umjetnoj inteligenciji, važno je biti svjestan rizika i izazova koje oni mogu donijeti. U isto vrijeme, dok prezentiraju ovu temu djeci, učitelji bi trebali pronaći onu neopipljivu ravnotežu između podizanja svijesti i nepotrebnih detalja ili implikacija koje su previše složene da ih učenici razumiju.

Kada s učenicima razgovaramo o suvremenoj tehnologiji, a posebno o umjetnoj inteligenciji, često možemo otkriti da oni već imaju neke ideje o tim alatima. Važno je uspostaviti zanimljiv razgovor, dati riječ svim sudionicima i dopustiti da se čuju svi glasovi.

To se može učiniti pomoću učenja temeljenog na ispitivanju, kada se učenike potiče da istražuju ideje, postavljaju pitanja i uče kroz raspravu.

Polazišta daljnje rasprave mogu biti sljedeća pitanja.

Umjetna inteligencija oko vas

  • Jeste li ikada preporučili nešto drugoj osobi? Na primjer, jeste li ikada odabrali poklon za nekoga? Zašto ste tako odabrali? Vjerojatno ste uzeli u obzir sklonosti i navike te osobe?
  • Je li te ikada netko (roditelji, učitelji, prijatelji) savjetovao o bilo čemu? Film, knjiga, igračka, hrana? Jesu li preporuke uvijek odgovarale vašim željama?
  • Je li vam ikada bilo nešto preporučeno putem računala? Vjerojatno YouTube video, možda knjiga ili igračka u online trgovini? Jeste li primijetili Googleovu značajku automatskog dovršavanja? Je li prijedlog uvijek koristan?
  • Jeste li čuli za samovozeći automobil? Kako zamišljate da to funkcionira?
  • Jeste li razgovarali s chatbotom? Je li vam se svidjelo iskustvo? Kada bi to bilo prikladnije od razgovora sa stvarnom osobom?
  • Jeste li radili s Alexom ili Siri? Jesu li odgovorili na vaša pitanja? Jeste li uspjeli postaviti pitanje na koje oni nisu znali odgovoriti?
  • Kako pametni telefon prepoznaje svog vlasnika? Možemo li se uvijek osloniti na ovu tehnologiju? Postoje li neki drugi načini identifikacije i autorizacije?
  • Jeste li ikada igrali igricu protiv računala? Jesi li pobijedio?

U svim ovim slučajevima, i u puno više njih, bavili ste se sustavima i algoritmima umjetne inteligencije. UI pokriva ogroman raspon tehnologija i može imati mnogo različitih primjena u mnogim područjima života.

Dodatna aktivnost

AI for Oceans je korisna aktivnost u više koraka, koja se može koristiti kao uvod u temu UI. Njegova crtana grafika i usmjerenost na okoliš privlače mlade učenike. U isto vrijeme učenik dobiva stvarno ilustrativno objašnjenje procesa i mehanike UI algoritama za prepoznavanje objekata.

Autonomna vozila. Samovozeći automobil (ponekad se naziva autonomnim automobilom ili automobilom bez vozača) vozilo je koje je opremljeno kombinacijom senzora, kamera, radara, usluga u oblaku, GPS-a i kontrolnih signala, kao i umjetne inteligencije za putovanje između odredišta bez ljudskog operatera. UI se također koristi za predviđanje prometa i izračunavanje ruta u aplikacijama karte.

Personalizirana kupnja. Nakon upoznavanja s potrebama i preferencijama određenog kupca, UI sustav omogućuje personalizirani odabir robe ili usluge. Isti princip vrijedi za povećanje angažmana s ciljanim oglasima, kada se korisnicima pružaju prilagođene ponude na temelju njihove prethodne povijesti pretraživanja weba i kupnji.

Virtualni pomoćnici. Aplikacija, namijenjena za prepoznavanje glasa i govora, pomaže u nekim dnevnim zadacima, poput upravljanja kalendarom, naručivanja dostave hrane, pozivanja taksija, provjere vremena ili pretraživanja interneta. Ponekad ovi pomoćnici rade kao chatbotovi, „osposobljeni“ za vođenje razgovora koristeći proces poznat kao obrada prirodnog jezika (NLP).

Filteri neželjene e-pošte. Programi se koriste za identifikaciju zlonamjernih ili neželjenih poruka e-pošte i sprječavanje da te poruke dođu do pretinca pristigle pošte korisnika. Ovi programi rade tako da prepoznaju obrasce koje neželjena e-pošta obično slijedi. Filtriranje neželjene e-pošte važno je kao mjera kibernetičke sigurnosti za zaštitu od phishing napada, virusa, prijevara i zlonamjernog softvera.

Prepoznavanje lica. Sustav za prepoznavanje lica je tehnologija koja može usporediti ljudsko lice s bazom podataka o licima tako što će odrediti i izmjeriti crte lica na danoj slici. Takve sustave za identifikaciju korisnika, autorizaciju i videonadzor koriste vlade i privatne tvrtke. Postoji zabrinutost u pogledu kršenja privatnosti, netočnih identifikacija i sigurnosti osjetljivih osobnih podataka.

Medicina. Umjetna inteligencija u medicini koristi se za postavljanje dijagnoze pacijenatima (čak i na daljinu) i davanje smjernica u donošenju odluka o liječenju. Danas možemo uočiti rane znakove mnogih bolesti uz pomoć naprednih modela temeljenih na medicinskim podacima. Moderna pametna tehnologija može predvidjeti širenje zaraznih bolesti analizom podataka iz bolnica, laboratorija, pa čak i nadzornih kamera.

Poljoprivreda. Tehnologije umjetne inteligencije poput računalnog vida, robotike i aplikacija strojnog učenja mogu identificirati korov i ciljano ga tretirati herbicidom ili ukloniti mehanički. Također je moguće analizirati sastav tla, otkriti nedostatke hranjivih tvari i uravnotežiti ih intervencijama visoke preciznosti. Na taj način se može dobiti veći prinos usjeva i bolja kvaliteta uz korištenje manje resursa, pridonoseći rješavanju problema gladi uz održivu poljoprivredu.

Klimatske promjene. Za izradu modela i predviđanje utjecaja na klimu i ekosustave važno je imati kvalitetne podatke. Izvori podataka mogu biti slike dronova ili podvodni audio zapisi, koji doprinose praćenju životinjskog svijeta. Automatski prikupljeni podaci s različitih vrsta senzora mogu se koristiti za predviđanje poplava, šumskih požara i drugih razornih prirodnih katastrofa.

Umjetnost. Unatoč onome što mnogi misle, umjetna inteligencija nema primjenu samo u znanstvenim područjima. Ona se može koristiti i za stvaranje umjetnosti. Naravno, to nije ništa poput ljudske kreativnosti, ali može koristiti algoritme za uočavanje uzoraka i njihovu upotrebu za obnavljanje oštećenih slika, uklanjanje neželjenih stavki iz pozadine, pa čak i generiranje novih slika, na temelju ponuđenog teksta ili drugih slika.

Obrazovanje. U obrazovanju UI se može koristiti za isporuku individualiziranih iskustava učenja, na temelju rezultata testa učenika i praćenja aktivnosti na sustavima za upravljanje učenjem. Na taj način svaki učenik u učionici može dobiti personalizirani odabir materijala za učenje i skup aktivnosti koji odgovaraju njegovim snagama, potrebama, vještinama i interesima.

Nakon što učenici osvijeste opseg primjene tehnologija umjetne inteligencije, mogu pokušati formulirati vlastito razumijevanje toga.

Što je umjetna inteligencija?

Nakon uvođenja teme umjetne inteligencije, učitelj traži od učenika da daju svoje razumijevanje koncepta. Mogu postojati neke verzije sljedećih odgovora:

– To je način na koji roboti razmišljaju.

– To je ono što je u mozgu robota.

– To je kada stroj zna za emocije, ali ih zapravo ne osjeća.

– To je kada vam stroj da prijedlog.

Moglo bi biti korisno izraditi jednostavnu konceptualnu mapu i kasnije je koristiti, ističući aspekte obuhvaćene različitim lekcijama tijekom tečaja.

Dodatna aktivnost

Učitelji mogu koristiti priručnik od A do Ž za umjetnu inteligenciju za referencu neke terminologije umjetne inteligencije ili čak sami izraditi takav priručnik sa svojim učenicima. Ova aktivnost može obuhvatiti cijeli tečaj, dodajući novi termin ili dva svake lekcije.

Kada podučavate mlade o prilično složenim apstraktnim temama, jako je važno učiniti ih opipljivima i pružiti mnogo prilika za grupni rad i rasprave. U nastavku ćete pronaći niz aktivnosti prikladnih za učenike osnovnoškolske dobi s referencama na teme i aspekte umjetne inteligencije.

Crtanje robota

Učenici uče da je važno dati jasne upute za računalni sustav.

1) Svaki od učenika crta robota koji se sastoji od geometrijskih oblika.

2) Svaki od učenika na poseban papir napiše kratak opis svog crteža.

3) Učenici razmjenjuju opise u parovima, bez dijeljenja svojih crteža.

4) Svaki od učenika crta robota prema dobivenom opisu.

5) Učenici dijele i uspoređuju svoje crteže u parovima.

Važno je istaknuti potrebu davanja jasnih i preciznih uputa ako želimo da netko drugi to učini učinkovito. Napraviti dobre upute za robote je još teže, jer moramo koristiti posebne jezike.

Ova aktivnost uvodi učenike u ideju algoritma, kao točnog popisa instrukcija, koje bi izvršitelj ovog algoritma trebao nedvosmisleno razumjeti i izvršiti. Izuzetno je važno dijeliti zajednički jezik kada opisujete algoritam kako biste izbjegli zabunu i omogućili učinkovitu komunikaciju i suradnju. Isto se zapravo odnosi na bilo koju grupnu aktivnost rješavanja problema.

Referentni okvir kompetencija za demokratsku kulturu fokusiran je na promicanje ljudskih prava, demokracije i vladavine prava, učinkovito sudjelovanje u kulturi demokracije i miran zajednički život s drugima u kulturno raznolikim društvima. Predložena aktivnost povezana je sa sljedećim RFCDC deskriptorima:

➔ Vještine slušanja i promatranja

➔ Jezične, komunikativne i višejezične vještine

➔ Vještine suradnje

➔ Tolerancija dvosmislenosti

Sadržaj materijala isključiva je odgovornost Instituta za razvoj i inovativnost mladih.

Projekt je 85% financiran iz EGP financijskog mehanizma, a 15% financiran iz državnog proračuna.

Tags: