Micro:bit instrument

U ovom projektu učenici će koristiti micro:bit za izradu digitalnog glazbenog instrumenta. U procesu rada, učenici će usvajati znanja o strujnim krugovima, vodljivosti materijala i osnovnim principima zvuka. Ovaj projekt također potiče inovativno razmišljanje i pruža priliku za kreativno izražavanje kroz tehniku, dok istovremeno uči o suradnji i timskom radu.

Prvo učenike upoznajte sa spajanjem i korištenjem krokodil kablova u uvodnom primjeru – strujni krug. Učenici mogu raditi samostalno, u paru ili grupi te kreirati vlastite melodije koristeći jedan ili više micro:bit instrumenata.

Potrebna oprema: micro:bit v2, dvije AAA baterije, kučište za baterije, 4 krokodil kabla, karton i aluminijska folija (ili bilo kakav vodljivi materijal)

Uvodni primjer

STRUJNI KRUG

Micro:bit ima ukupno 25 vanjskih priključaka, poznatih kao izvodi, smještenih u zlatnom donjem dijelu pločice. Pet većih izvoda (0, 1, 2, 3V i GND) koriste se za povezivanje s dodatnim komponentama pomoću krokodil kablova, omogućujući različite funkcionalnosti uređaja.

Za izvode 0, 1 i 2 je zadan otporni dodir koji funkcionira otkrivanjem promjene otpora kada električni signal prolazi kroz vodljivi materijal kao dio kruga. Ljudsko tijelo je vodljivi materijal pa kada jednim prstom dodirnete izvod na micro:bitu, a drugim prstom dodirnete uzemljenje, zatvorit ćete krug kroz koji može teći električni signal. Izvod 3V služi za napajanje, a GND za uzemljenje.

U nastavku preuzmite i isprobajte program kojim će učenici moći provjeravati vodljivost različitih materijala, zatvarajući strujni krug pomoću micro:bita.

Jedan krokodil kabel povežite na izvod P0 na micro:bitu, a drugi na GND za uzemljenje.

Sigurnosna napomena – nikada ne spajajte GND i 3V izvode izravno jedan na drugi jer možete oštetiti micro:bit.

S jednom rukom primite metalni kraj krokodil kabla povezanog na izvod P0, a s drugom rukom primite metalni kraj krokodil kabla povezanog na uzemljenje.

Ovime ste zatvorili strujni krug te će se na ekranu micro:bita prikazati kvačica. Ako krug nije zatvoren, na ekranu je prikazan iks.

Probajte uključiti više učenika tako da drže jedni druge za ruke, čime se proširuje strujni krug. U tom slučaju, samo krajnji učenici trebaju držati metalne krajeve krokodil kablova povezanih na micro:bit. Ako se svi drže za ruke, krug će biti zatvoren, i na ekranu micro:bita će se prikazati kvačica. Ako se bilo tko pusti, krug se prekida i na ekranu će se pojaviti iks.

Možete dodati i više micro:bitova ili ubaciti različite vodljive materijale poput aluminijske folije, metalnih i željeznih objekata ili voća te ih povezati u isti strujni krug. Procijenite i testirajte koji materijali će biti vodljivi a koji ne.

Programirajte

INSTRUMENT

Kreirajte jednostavan micro:bit instrument koristeći krokodil kablove povezane na izvode 0, 1 i 2 na micro:bitu.

Spajanjem jednog izvoda (0, 1 ili 2) s uzemljenjem (GND), micro:bit će prepoznati zatvaranje kruga i reproducirati određeni ton (F, G ili A).

Svaki izvod generira različit ton, što vam omogućuje sviranje jednostavnih melodija.

Kreiranu melodiju možete reproducirati pritiskom na tipkalo B. Pritiskom na tipkalo A, poništava se kreirana melodija.

Za korištenje micro:bit instrumenta nije nužno koristiti aluminijsku foliju, dovoljno je dotaknuti metalne vrhove krokodil kablova.

Također, umjesto aluminijske folije, krokodil kablove možete povezati na bilo koji vodljivi materijal – npr. voće, novčić, žlicu…

1. korak

Kreirajte varijablu Melodija opcijom Make a variable unutar kategorije Variables. Unutar bloka on button A pressed smjestite naredbu set Melodija to empty array kojom ste varijablu Melodija pretvorili u praznu listu. Naredba empty array nalazi se u Arrays kategoriji. U ovu listu spremat će se svi odsvirani tonovi koj čine jednu melodiju. Svakim pritiskom na tipku A, briše se odsvirana melodija pa u nastavku dodajte naredbu za prikaz sličice iksa kao znak da je melodija resetirana.

2. korak

Iz Input kategorije uzmite blok on pin P0 pressed, dva puta ga duplicirajte i postavite na izvode P1 i P2. Neka izvodi P0, P1 i P2 redom predstavljaju tonove F, G i A. Aktiviranjem svakog izvoda, na ekranu se prvo prikaže oznaka tona koji se reproducira naredbom play tone iz Music kategorije. Odsvirani ton pohranit će se u prethodno kreiranu listu Melodija naredbom list add value to end iz Arrays kategorije.

3. korak

Pritiskom na tipkalo B želite reproducirati kreiranu melodiju. Neka je na ekranu prikazana sličica note tijekom sviranja melodije. Iz Loops kategorije uzmite blok for element value of list te s popisa listi odaberite listu Melodija. Ovaj blok će prolaziti kroz svaki element liste Melodija. Elementi liste su slova F, G ili A. Iskoristite 3 if then naredbe koje će provjeravati o kojem elementu liste se radi te ovisno o tome, reproducirati odgovarajući ton F, G ili A. Nakon što melodija završi, dodajte naredbu clear screen kako bi se obrisala sličica note.

Tags: