21 pro Budućnost
Kao što smo saznali, umjetna inteligencija može donijeti mnogo koristi u rješavanju problema, u mnogim slučajevima nadjačavajući ljudske sposobnosti. Ali također moramo biti svjesni ograničenja umjetne inteligencije koja ne može biti bolja u svemu. Prije svega, umjetna inteligencija nije sposobna za istinsku kreativnost. Zapamtite, to je predviđanje i generiranje sadržaja na temelju prethodno viđenih podataka. Ne može ići puno dalje, uvijek će ostati unutar općih granica izvornog skupa podataka. Kreativnost je ono što ljude čini jedinstvenima, to je naša snaga koju tehnologija ne može zamijeniti.
Dodatna aktivnost
Internetski izvor NightCafe može se koristiti za ilustraciju mogućnosti i ograničenja kreativnosti temeljene na umjetnoj inteligenciji. Moguće je primijeniti neki umjetnički filter, ali to definitivno nije originalan rad.
Drugo područje, potpuno strano umjetnoj inteligenciji, su emocije i suosjećanje. UI može identificirati neke emocije, neke od njih može oponašati, ali niti jedan robot ne može zapravo osjetiti te emocije. To je jedinstvena ljudska sposobnost tumačenja emocija drugih i suosjećanja s njima. Ljudi su obično vrlo dobri u opažanju emocija, čak i s iskrivljenim podacima.
Možete li prepoznati te emocije? Je li bilo teško identificirati emociju kada je pola slike bilo prekriveno? Možete li nacrtati polovicu emotikona koja nedostaje?
Sa svakom tehnologijom, uključujući UI, moramo pažljivo razmisliti o njezinom utjecaju na društvo. Na primjer, uzmimo samovozeće automobile. Možete li smisliti i navesti zašto bi mogli biti dobri? Što je s negativnim utjecajem samovozećih automobila ili rizicima koje oni mogu predstavljati? Razmotrite sljedeće skupine ljudi. Hoće li im ova tehnologija koristiti ili će na njih negativno utjecati?
- Proizvođači samovozećih automobila
- Proizvođači tradicionalnih automobila
- Ljudi koji ne znaju voziti
- Ljudi čiji je posao voziti
Svaki primjer primjene umjetne inteligencije otvara prostor za razgovor i proširenu raspravu o prednostima i nedostacima njenog posjedovanja, prednostima i ograničenjima, prednostima i rizicima. Život, učenje i rad u digitalnom svijetu zahtijevaju svijest o njegovim mogućnostima i rizicima koji proizlaze iz temeljnih mehanizama. U isto vrijeme moramo shvatiti da tehnologija sama po sebi nije dobra ili loša – to je alat koji treba primjenjivati odgovorno i pravedno.
Online učenje – Je li dobro ili loše?
Učitelj pita učenike o njihovim razmišljanjima o online školovanju. Vjerojatno svatko ima takvo iskustvo i može podijeliti prednosti i mane učenja putem digitalne tehnologije.
Dok učenici dijele svoja iskustva i uspoređuju ih, važno je vidjeti različite strane priče. Na taj način potičemo empatiju i analizu višestrukih perspektiva. Saznali smo da u mnogim situacijama ne bi postojao pravi izbor “dobro ili loše”, već bi umjesto toga postojali različiti čimbenici koje treba razmotriti. To se posebno često događa s novom tehnologijom – moramo biti svjesni da dok prihvaćamo prednosti, moramo uzeti u obzir izazove i nastojati ih minimizirati i ublažiti.
Poveznice Referentnog okvira kompetencija za demokratsku kulturu (RFCDC):
➔ Vještine slušanja i promatranja
➔ Vještine samostalnog učenja
➔ Fleksibilnost i prilagodljivost
➔ Vještine rješavanja sukoba
Nakon što su naučili poprilično o umjetnoj inteligenciji te mogućnostima i ograničenjima tehnologija, učenici mogu pristupiti ocjenjivanju izvedbe različitih zadataka od strane ljudi i računala. To je element kompetencije rješavanja problema, kada biramo način rješavanja problema i primjenu neke tehnologije ako je prikladno.
Tko to može učiniti bolje?
Učitelj traži od učenika da razmisle o tome tko bi bolje obavio određeni zadatak: ljudi ili računala?
- Zbrajati velike brojeve
- Stjecati prijateljstva
- Raditi cijeli dan i cijelu noć
- Osmisliti smiješnu šalu
- Rješavati zagonetke (rebus)
Učenici trebaju obrazložiti svoj izbor, a mogu dodati još zadataka koje bolje rješavaju drugi akteri.
Očito je tehnološka transformacija u punom jeku. Uskoro ćemo vidjeti mnogo više primjena umjetne inteligencije u mnogim područjima. Vrlo je važno da djeca nisu samo svjesna trenutnog stanja digitalnog razvoja, već i da su spremna prihvatiti buduće prilike (i izazove).
Zamisli svoj dan u budućnosti
Vidimo trend izrade pametnih stvari – ugradnju tehnologije u svakodnevne predmete.
– Navedi stvari koje koristiš svaki dan (četkica za zube, žlica, knjiga, auto, autobus, krevet, ogledalo itd.).
– Dodajte neke UI značajke ovim objektima.
– Napišite esej o budućoj umjetnoj inteligenciji u vašem svakodnevnom životu: kako ćemo jesti, graditi kuće, putovati, kuhati, učiti u budućnosti.
– Alternativno, izradite kratki video, crtani film, prezentaciju, crtež, poster itd. na tu temu. Učenici mogu raditi u grupama kako bi promovirali suradnju i komunikacijske vještine.
Dodatna aktivnost
Knjiga “Umjetna inteligencija i ja” može se koristiti za sažetak učenja i za dobivanje pregleda važnih ideja u umjetnoj inteligenciji (percepcija, reprezentacija i rasuđivanje, učenje, prirodna interakcija i društveni utjecaj) za učenike.
Postoje dodatni izvori, poput Priručnika za obrazovanje o digitalnom građanstvu i Digitalna transformacija i digitalna kompetencija iz prakse obrazovanja za demokratsko građanstvo i obrazovanje za ljudska prava koji se mogu preporučiti učiteljima da nauče više o obrazovanju za digitalno građanstvo i obrazovanje za ljudska prava u kontekstu digitalne transformacije
Sadržaj materijala isključiva je odgovornost Instituta za razvoj i inovativnost mladih.
Projekt je 85% financiran iz EGP financijskog mehanizma, a 15% financiran iz državnog proračuna.