Informatika i micro:bit - 6. razred

Uputa za učitelje

Korištenje naredbi za grananje i naredbe random u primjeru „Kockica za čovječe ne ljuti se“

Naučimo kako pomoću micro:bita možemo vježbati korištenje naredbi za grananje, konkretno primjer naredbe IF-THEN. Također, učenici koriste naredbu RANDOM za generiranje slučajnih broja te naredbu za zbrajanje i uspoređivanje cijelih brojeva.

Korištenje s učenicima

Predmet  Informatika
Razred 6., osnovna škola
Polugodište 1.
Nastavna cjelina Programiranje
 Tema Uporaba naredbi za grananje
Ključne riječi Naredba za grananje, naredba random
Ideja i izrada materijala Maja Mačinko Kovač

Učenici pomoću ponuđene datoteke mogu vježbati na razne načine:

  • Jedan je da vježbaju samostalno kod kuće, koristeći ju u raznim društvenim igrama.
  • Na isti način mogu vježbati i na dodatnoj nastavi, na kojoj obično imamo učenike s različitim idejama i načinima dorade zadanog primjera. Osim što vježbaju gradivo informatike, time ih ujedno navikavamo na samoprocjenu svog znanja i na uočavanje da i samostalnim radom (bez učitelja) mogu napredovati. Učenicima koji tako vježbaju, treba preporučiti da, kad dođu do zadatka čije im rješenje nije jasno, pozovu učitelja.
  • Nakon što smo s učenicima prošli ovo gradivo, na redovnoj nastavi, na početku bilo kojeg kasnijeg sata možemo učenicima reći da, dok učitelj upisuje sat, na brzinu trebaju uključiti micro:bitove i ponovo provježbati/ponoviti ovo gradivo.

U nastavku pogledajte upute za izradu programa ili ga odmah isprobajte i preuzmite.

Upute za izradu programa

Uvod

Izradimo program pomoću kojeg možemo vježbati korištenje if…else uvjeta. Usput naučimo raditi naredbom random: definiranje varijable koja poprima slučajnu vrijednost, ispis varijable. Koristit ćemo i mogućnost kopiranja.

Program treba raditi tako da:

  1. kad protresemo mikrobit, izabiru se brojevi između 1 i 6,
  2. u slučaju da se slučajno generira broj 1,micro:bit ispisuje sliku sa 1 upaljenom diodom,
  3. u slučaju da se slučajno generira broj 2,micro:bit ispisuje sliku sa 2 upaljene diode,
  4. u slučaju da se slučajno generira broj 3,micro:bit ispisuje sliku sa 3 upaljene diode,
  5. u slučaju da se slučajno generira broj 4,micro:bit ispisuje sliku sa 4 upaljene diode,
  6. u slučaju da se slučajno generira broj 5,micro:bit ispisuje sliku sa 5 upaljenih dioda,
  7. u slučaju da se slučajno generira broj 6,micro:bit ispisuje sliku sa 6 upaljenih dioda.

Program se izrađuje u Microbit Editoru, https://makecode.microbit.org/ .

Korak 1

Iz skupine Input izaberemo on shake naredbu. Sve naredbe koje stavimo unutar nje, pokrenut će se kad protresemo micro:bit.

Korak 2

U skupini Variables kliknemo na set item to 0, u kućicu item upišimo ime nove varijable, u ovom slučaju neka bude “broj”, te kliknemo na OK. Nakon toga, svakim ponovnim klikom na skupinu Variables, jedna od ponuđenih varijabli bit će upravo “broj”.

Korak 3

U njoj ćemo izvršiti još jednu izmjenu. Umjesto “0” ubacit ćemo odabir slučajne varijable, na niže opisani način način.

Iz skupine Math izaberemo naredbu pick random 0 to 5, pomoću koje se izabire slučajan broj između 0 i 5. Kao što vidimo, broj 0 se ne može promijeniti, ali broj 5 može.

Korak 4

Sad još trebamo namjestiti da se ne izabire broj od 0 do 5, već od 1 do 6, a to ćemo postići tako da od broja između 0 i 5 dodamo broj 1.

Iz skupine Math izaberemo naredbu za zbrajanje,  0 + 0.

Korak 5

U tu naredbu, na mjesto prve nule, mišem utipkamo broj 1, a umjesto druge nule prenesemo i zalijepimo naredbu pick random 0 to 5. Time će se od slučajno izabranog broja (koji je između 0 i 5) dodati broj 1, čime ćemo dobiti broj između 1 i 6, što smo i željeli.

Korak 6

Sad tu ugnježdenu naredbu, jednostavnim povlačenjem mišem, ugnijezdimo unutar maloprije napravljene naredbe set broj to 0, umjesto broja 0.

Korak 7

Cijelu naredbu set a to… ugnijezdimo unutar naredbe on shake. 

Uočimo da su time naredbe set broj to…, pick random… i ostale, dobile boju, a prije su biti sive. Naime, tek sad je postalo jasno kad se one izvršavaju (kad zatresemo micro:bit, jer su unutar on shake naredbe), odnosno tek sad one postaju izvršne, definirali smo da će se u nekom trenutku izvršiti.

Korak 8

Kako nam je potrebno da uvjet bude ispunjen da bi nam se na micro:bitu pojavio određeni broj, u skupini Logic biramo naredbu IF…THEN. Iza riječi IF postavljamo uvjet, a iza naredbe THEN naredbu koja će se provesti. Uvjet mora biti istinit ili lažan. Ako je uvjet istinit, provesti će se naredba nakon THEN.

Korak 9

U skupini Logic uzimamo naredbu 0 = 0 koja nam izjednačava dvije varijable.

Korak 10

Na mjesto prve nule dodajemo varijablu „broj“ koja se nalazi u skupini Variables.

Korak 11

Na mjesto druge nule dodajemo broj 1 za koji želimo postaviti uvjet. Sve zajedno dodano na mjesto naredbe IF.

Korak 12

U slučaju da se na micro:bitu prilikom protresanja generira broj 1, želimo da se na ekranu ispiše slika poput one na stvarnoj čovječe ne ljuti se kockici. Zato na mjesto THEN dodajemo naredu koja će to učiniti.

U skupini Basic nalazi se naredba show led. Na njoj ćemo klikom na određeno mjesto zacrveniti diodu koju želimo da se u tom trenutku upali.

Korak 13

Nakon što na naredbi SHOW LED nacrtamo željenu sliku sve zajedno dodajemo u THEN dio naredbe. Sve zajedno dodajemo ispod SET broj naredbe.

Korak 14

Sada istu stvar trebamo ponoviti i za ostale brojeve.

Da ne bismo morali isti taj postupak napraviti još jednom, koristit ćemo kopiranje.

Desno tipkom miša kliknemo na IF…THEN naredbu i izaberemo DUPLICATE.

Korak 15

Kopija je prikazana blijedim bojama do trenutka kada ju smjestite ispod prve IF…THEN naredbe.

Korak 16

Na kopiji moramo napraviti dvije izmjene: izmjeniti broj 1 u broj 2, i izmjeniti kako će nam to izgledati na show led naredbi.

Gotov program

Istu stvar potrebno je ponoviti za sve znamenke koje se pojavljuju na kockici.

Sveukupni izrađeni program izgleda kao na slici.

Isprobaj i preuzmi

Link za preuzimanje hex. datoteke s gotovim programom za micro:bit je ovdje.

Nešto vam nije jasno u programu? Pogledajte u našim uputama što vas zanima.